Zo leef je fit en gezond als student

IMG_0773

Mensen in mijn omgeving noemen me een fitgirl, maar in realiteit valt het wel mee. Ik ben ook gewoon een student die in het weekend houdt van een drankje en ook regelmatig ongezond eet. Ik hou van balans en je moet ook genieten in het leven! Die balans vind ik de laatste tijd steeds meer en het leek me leuk om mijn tips voor een fit en gezond studentenleven te delen.

Eet gezond

Gezond eten is niet alleen lekker, maar ook goed voor je. Groenten en fruit bevatten veel voedingsstoffen die je nodig hebt en daarnaast werkt het ook een stukje mentaal. Ik voel me namelijk altijd veel beter na een gezonde maaltijd dan een vette hamburger. We weten allemaal dat te veel vetten en suikers niet goed zijn voor ons en we daar eerder een energiedip van krijgen dan dat we ons fit voelen. Je mag je zelf heus wel verwennen, maar je kunt ook van gezonde maaltijden een feestje maken.

IMG_1391

Zoek een leuke sport

Ik vind sporten echt heerlijk. Ik kan mijn hoofd leegmaken en ik krijg er zelfs na een lange dag energie van. Ik moet mezelf niet pushen naar de gym, het zit bij mij in mijn ritme en ik weet hoe lekker het gevoel is na een workout. Mijn tip is daarom: ga lekker sporten! Heel erg voor de hand liggend, maar het moet natuurlijk wel leuk blijven. Zoek met je vriendinnen een leuke sport of ga bij een vereniging zodat je ook mensen leert kennen. Ik vind naast fitness ook dansen, yoga en boksen heel erg leuk om te doen.

Slaap voldoende

Sleep is key! Slaap is essentieel voor het goed functioneren van je lichaam en geest. Slaapgebrek zorgt ervoor dat je prikkelbaar bent en het kan ook je immuunsysteem verzwakken. Zo kunnen we nog wel even doorgaan, we weten allemaal wel hoe verrot we ons kunnen voelen als we slecht hebben geslapen. In ieder geval alles behalve fit! Het is soms verleidelijk om tot laat in de nacht te Netflixen, maar je kunt beter op tijd gaan slapen en vroeg eruit zodat je ook een productieve dag hebt. Daar krijg ik namelijk ook altijd heel veel energie van!

Pak de fiets in plaats van het ov

Toch te veel alcohol gedronken of iets te ongezond gegeten? Alle kleine beetjes helpen! Pak daarom gewoon de fiets in plaats van het ov. Lekker de buitenlucht in, in plaats van een klamme bus. Met een leuke fiets van bijvoorbeeld Matrabike worden die afstanden dan ook een stuk minder erg. Je zult jezelf dankbaar zijn. Ik moet zeggen dat ik zelf vaak de bus neem naar school, maar ik probeer ook veel afstanden te lopen en veel te sporten zodat ik sowieso aan mijn dagelijkse beweging kom.

IMG_1710

Wees niet te streng voor jezelf

Dit is misschien het allerbelangrijkste! Vergelijk jezelf niet met alle fitgirls op Instagram, zij hebben ook een leven naast alle fancy plaatjes die ze op het internet posten. Benader het positief. Dus niet: “Ik MOET gezond eten, veel sporten en genoeg slapen”. Maar: “Ik WIL me graag fit en gezond voelen.” Ik pas dit de laatste tijd toe met mijn studie (“Ik WIL een voldoende halen” in plaats van “Ik MOET studeren”) en ik merk dat mijn houding een stuk positiever hierdoor wordt en dat het ook makkelijker is om vol te houden. Probeer beetje bij beetje je levensstijl te veranderen op de manier dat het voor jou past. Dan lukt iedereen het om een fit en gezond leven te leiden!

schermafbeelding-2016-11-15-om-14-32-44

3 Reacties

  1. Eveline Fleur 25 januari 2017 / 15:39

    Wat een fijne tips! Ik probeer zelf ook minder streng te zijn voor mezelf want ik kan soms best onaardig zijn tegen mezelf terwijl ik dat bij anderen nooit doe! haha.

  2. Benthe 25 januari 2017 / 18:59

    Goede combinatie van fysieke en mentale gezondheid! Van teveel druk op onszelf worden we inderdaad ook niet gezonder.

  3. Gerben 26 januari 2017 / 11:20

    Iemand is je foto’s van vroegere blogs aan het pakken en diegene doet alsof hij/zij jou is.
    Ik heb geen idee of je hier iets aan kan doen of niet, Just letting you know.
    Ene Sophie op Tinder by the way, zegt dat ze 18 is.
    Meer info kan je mailen op Gerben.kley@gmail.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *