SUNNY SAILING

Vrijdag was echt een heerlijke dag! Ik wist niet dat het zo’n lekker weer zou worden, maar toen ik in mijn shortje ‘s ochtends naar buiten stapte en op het dek ging zitten met wat muziek erbij was het prima te doen in de zon. Het plan was om naar Hindeloopen te varen, een dorpje in Friesland. Toen we eenmaal al zo’n 4 uur aan het zeilen waren en mijn stiefvader ons vertelde dat Hindeloopen nog wel wat uurtjes verder was, besloten we dat de volgende dag maar te doen. We gingen dus naar Lemmer, waar we rond 18:00 aankwamen. We vertrokken rond 13:00 uur, dus uiteindelijk hebben we echt bijna de hele dag op het water gezeten. Niet dat dat een straf was, want het was super lekker weer en de wind was goed. Alleen met de fok haalden we al veel knopen, dus dat hebben we dan ook gedaan. Ik heb zelf ook nog achter het roer gestaan (zie hierboven) en heb zelfs aangemeerd. Ik heb twee jaar zeilkamp gedaan twee jaar geleden, maar mijn kennis daarvan is nog maar gering. Toch vond ik het leuk om weer zo op het water te zijn!

Toen we net vertrokken wist ik mijn plekje wel te vinden: in de zon op het voordek. Muziek erbij en ik was tevreden. Op de foto zie je linksboven een mysterieuze grijze wolk, maar daar hebben we geen last van gehad. Het was bewolkt, maar de zon liet zich regelmatig zien!

En ja, de hond draagt een zwemvest! Ze houdt niet zo van zwemmen en als ze tijdens het zeilen van boord valt dan duurt het natuurlijk even om om te keren. Er zit een handvat op zodat we haar met een haak kunnen pakken. Niet dat dat zo makkelijk zou gaan, want ze weegt bijna 40 kilo dus dat doe je niet 1-2-3… Gelukkig is er nog nooit iets mis gegaan en gaat de hond al mee sinds ze bij ons woont, maar: safety first! We krijgen wel altijd leuke reacties van anderen als ze de hond met zo’n zwemvest zien, ze moeten vaak lachen. Zeker bij zo’n harig beest is het eigenlijk wel een komisch gezicht.

Een betere foto van yours truly achter het roer! Op een boot van 14 meter is het natuurlijk heel anders zeilen dan in valk waarbij je bijna alles zelf doet, maar toch is het altijd wel chill om achter het roer te staan. Wat ik verder die 6 uur heb gedaan? Een boek gelezen, muziek geluisterd, geslapen, geluncht, oftewel: bijna alles wat je ook doet als je niet aan het zeilen bent. Ik krijg wel eens de vraag of ik niet snel misselijk word, maar ik heb daar echt nog nooit last van gehad. Mijn zusjes zijn daar gevoeliger voor, ook al vraag ik me af of het soms niet een beetje aanstellerij is. Anyway: je kunt eigenlijk alles doen, maar sommige dingen gaan minder handig doordat de boot regelmatig schuin staat bij bepaalde koersen.

Eenmaal aangekomen in Lemmer hadden we honger, dus liepen we naar het centrum om wat te gaan eten. Toen we richting de haven terug liepen kreeg ik het koud, dus ik trok de XXL trui aan van mijn stiefvader. Al zeg ik het zelf: een prachtige outfit. Ik liep eigenlijk behoorlijk voor lul (het lijkt nu wel mee te vallen omdat ik mijn handen in mijn taille houd), maar het zat zó lekker en het was natuurlijk warm. Dus het kon me vrij weinig schelen wat anderen van me dachten. Ik liep er tenminste warmpjes bij!

Dat was dat! Ik heb nu in Lemmer wel chille internetverbinding, maar dit verschilt. Ik probeer mijn best te doen om alles op tijd online te krijgen, want zoals jullie gemerkt hebben staan er voortaan twee artikelen per dag online in plaats van 1. Ik weet niet hoelang ik dit vol ga houden, maar ik doe het voor jullie, dus hopelijk vinden jullie het leuk! Tot snel :) XX