MY LIFE AS LIZ IN BERLIN

Photobucket

Zoals ik al zei: deze My life as Liz is een Berlijn special! Voor diegene die het niet weten: ik ben afgelopen week met school naar Berlijn geweest en vandaag ga ik jullie vertellen wat ik daar allemaal heb gedaan. Ik deel het deze keer op in dagen, want ik heb heel veel gedaan en zo is het wat duidelijker hoe mijn dagen eruit zagen.

Maandag
Om half 9 vertrokken we met de bus naar Berlijn en rond half 7 kwamen we aan bij ons hotel, jeugdhotel Transit. Ik wist niet echt wat ik er van moest verwachten, maar de kamers zagen er heel netjes uit, bij de receptie kon je altijd chillen en ook het ontbijt was prima. Daarna hebben we door de buurt gewandeld richting de Griek, waar we wat gingen eten. Daarna kregen we nog wat vrije tijd en toen hebben we frozen yoghurt genomen. Was super lekker! Ten slotte nog wat gechilld in het hotel en daarna geslapen. We hebben zo veel gedaan dat ik het niet allemaal weet, maar ook niet alles is interessant om te vertellen.

Dinsdag
Dinsdag stonden we alweer vroeg op, want we hadden weer een drukke dag voor de boeg! We hadden een stadsrondrit door Berlijn, we hebben toen o.a. de Berlijnse muur gezien, Checkpoint Charly, de Duitse dom en een museum over de tijd van de Egyptenaren. In de lunchpauze hebben we in de buurt van Friedrichstraße pizza gegeten en daarna nog even de winkelstraat doorgelopen op zoek naar de Starbucks. Daar nam ik een cappucino caramel en die was heerlijk! ‘s Avonds aten we in het hotel en daarna gingen we naar een musical, Tanz der Vampiren. Daar vond ik niet zo veel aan omdat ik ‘m meer dan de helft van de tijd niet verstond. Daarna nog wat gedronken in het hotel en weer (te) laat slapen!

Woensdag
De dag begon bij het Technik Museum. Dat was niet echt mijn ding, maar als je van natuurkunde houdt en alles wat daarbij komt kijken, dan was het wel interessant. Ook hadden ze daar een wagon waarin tijdens de Tweede Oorlog joden werden vervoerd, erg indrukwekkend. Daarna gingen we lunchen en dat was echt een vieze lunch (er was niks anders lekkers bekends in de buurt) en toen op naar het Jüdische museum. Ik had te hoge verwachtingen hiervan en dat viel dus een beetje tegen. We moesten ons daar 4 uur zien te vermaken en dat was echt te lang. Ik heb dan ook meer dan de helft van de tijd doorgebracht bij het terras. ‘s Avonds mochten we eten op eigen gelegenheid en kozen we voor sushi en toen hebben we weer frozen yoghurt gehaald. Hierna gingen we naar een voorstelling van de Blue Man Group, dat was echt super leuk. Echt een aanrader! In een shopping mall in de buurt kwamen we ook de Kiko tegen, en daar heb ik ook nog wat geshopt. Dat zien jullie later!

Donderdag
Weer een stadsrondrit langs bezienswaardigheden in Berlijn, o.a. de Brandenburger Tor en het Olympische Stadion. Berlijn is heel groot dus het was maar goed dat we een bus hadden. Daarna gingen we naar Potsdam, dat is de hoofdstad van de Duitse deelstaat Brandenburg. Daar lunchten we in het centrum (Mc Donalds) en daarna gingen we naar het Sanssouci Park. Op de terugweg nog even een pauze gehouden bij de Wannsee (een meer), waar we heerlijk in de zon hebben genoten van een ijsje. We hadden dus echt prima weer, vooral donderdag en vrijdag! Toen we weer bij het hotel waren hebben we boodschappen gedaan en nog een leuke avond gehad.

Vrijdag
Vrijdag was echt een super chille dag! Eerst gingen we naar de Berliner Zoo, waar we even rond hebben gelopen, maar vooral snel een terras hebben gepakt omdat het echt super heet was en we onder het genot van een fris drankje wilden genieten van de zon. Daarna hadden we super lang vrije tijd, wat we hebben doorgebracht op de Kurfürstendamm, ook wel de grootste winkelboulevard in Berlijn. En deze is ook echt lang! Hier hebben we heerlijke pasta geluncht en ook nog even een bezoekje gebracht aan warenhuis KaDeWe. Om 6 uur moesten we alweer verzamelen bij het Hardrock Café voor ons avondeten en daarna werden we weer naar het hotel gebracht. Toen hadden we weer vrije tijd: gezellig wat drinken met iedereen, alvast koffer in pakken en normaal gesproken ook slapen. We gingen iedere avond wel rond een uur of 2/3 slapen, maar vrijdag hebben we een nacht doorgehaald.

Zaterdag
Om half 7 deden we nog even een dutje van een half uur, maar om 7 uur was het dan echt tijd om te ontbijten en spullen te pakken. Ik voelde me echt gaar. De bus vertrok om half 9 en in het begin heb ik vooral geslapen. Nu is dat in een bus niet ideaal, dus ik was ook zo stijf als weet ik wat. Met een paar pauzes ertussen was het wel te doen, maar ik was blij toen we rond kwart over 6 aankwamen op school. En toen kwam ik thuis en had ik alweer zo’n enorme leegte. Geen gezelligheid en vriendinnen om je heen, ik kreeg heimwee!

Nu ik dit typ is het zondag en zit ik nog helemaal na te genieten. Ik heb echt een enorm stuk getypt maar ik ben gewoon zo enthousiast dat ik het allemaal wil delen. Aan jullie de keus of je het leest, of niet ;) Berlijn is echt een super stad, ik had niet verwacht dat ik het zo leuk zou vinden. Er is veel te zien en veel te doen, je kunt er leuk shoppen, we hadden prima weer en gewoon een hele gezellige groep (en leiders). Ik zou zo weer terug gaan!