MY LIFE AS LIZ

Hallo Leute! Nu ik dit schrijf (zaterdag) ben ik alweer drie dagen terug uit Berlijn. Vorige week zondag vlogen we om 17.25 en binnen een uurtje waren we al in Berlijn. Echt ideaal, vliegen naar Berlijn! Scheelt toch een hoop uurtjes als je met de auto gaat. We zijn naar musea geweest, we hebben veel gelopen en heel lekker gegeten. We hebben heel veel mensen gesproken die relevant zijn voor ons onderzoek en we zijn zo heel veel te weten gekomen.

Het was een drukke, vermoeiende maar leerzame week! We hebben eigenlijk niet echt weinig geslapen, maar je doet heel veel op een dag waardoor ik donderdag echt helemaal kapot was. Echt veel tijd om te slapen had ik niet, want ‘s avonds had ik alweer afgesproken met vriendinnen. Vrijdag een paar uurtjes naar school en eenmaal thuis heb ik heel veel geslapen. Op de bank, in bed en ik heb nutteloos tv gekeken. Zaterdag was ik pas om 12 uur wakker (oeps) en begon ik meteen met het schrijven van artikelen. Ik heb het gemist! En zondag was ook een blog dag. Even niks, voordat de saaiheid van school weer gaat overheersen.

In het vliegtuig… Het leek wel een prive-vliegtuig, zo rustig was het! Dit komt omdat Transavia pas sinds kort naar Berlijn vliegt. Maar ons hoor je niet klagen, dit was super relaxed!

Eenmaal met de taxi aangekomen bij het hostel gingen we naar onze kamer en vervolgens naar een Italiaan waar we heerlijk hebben gegeten. Ik ging voor een pizza! Er waren wat meiden ziek geworden, maar ik heb nergens last van gehad (en mijn vriendinnen gelukkig ook niet).

Na de ochtend te hebben doorgebracht op een school (waarvan leerlingen deze week naar onze school komen), gingen we naar Café Sibylle, dat helemaal is ingericht in DDR-stijl. Omdat we enorme honger hadden, aten we er ook Flammkuchen. Een soort van pizza/pannenkoek met spekjes, crème fraîche en ui. Heel lekker!

Warme chocolademelk! We kregen daarnaast ook een rondleiding in het café waarbij we weer veel informatie kregen. Heel interessant, maar ook vermoeiend omdat alles in het Duits was. Gelukkig was onze Duits docente en geschiedenis docent mee, die het allebei goed konden verstaan en als onze tolk dienden als wij het niet begrepen. Handig!

‘s Avonds aten we sushi bij Sushi Circle met een lopende band! Zo leuk! We aten onbeperkt voor €19,90 en het was heerlijk. Ik krijg nu alweer zin in sushi…

Ik kocht ook nog iets bij Brandy & Melville! Ik wist niet eens dat ze dat in Berlijn hadden, maar het was wel een leuke ontdekking. We waren in een wijk die sowieso heel veel leuke winkels had, een beetje een onbekendere wijk die ons getipt werd door iemand die zelf in Berlijn woont. Dat is bij de Gipsstraße, zeker een aanrader als je een keer naar Berlijn gaat.

Ontbijt in het hostel. Eigenlijk nam ik iedere ochtend hetzelfde: jus of thee, met yoghurt en wafels. Soms wat fruit erbij of een broodje met salami. Prima ontbijt!

Een lekkere cappuccino bij Einstein tijdens onze welverdiende pauze. Van te voren waren we naar het DDR museum geweest en naar een panorama over de Berlijnse muur. Daarna vertrokken we met de metro (U-Bahn) naar Postdamer Platz omdat in een winkelcentrum daar de Kiko zit. We hebben er uiteraard wat gekocht en ook nog iets leuks gekocht voor onze docente Duits die ook graag iets van Kiko wilde. Zo schattig! Het was sowieso super leuk met de docenten die mee waren, we hebben de grootste lol gehad!

Bij Postdamer Platz stonden heel veel leuke kraampjes, wat een echte kerstsfeer gaf. We namen er een crêpe, ik had er eentje met Nutella. Zoooo lekker! Hierna gingen we naar het Stasi-museum.

En in de avond aten we Curryworst. De beste Curryworst van Berlijn kun je kopen bij Curry 36 en deze zat echt om de hoek van ons hostel. We namen het mee en aten het in het hostel op. Ik vond het erg lekker. De jongens bij Curry 36 lachten ons wel uit omdat we in ons gebrekkige Duits een bestelling probeerden te plaatsen, wat niet geheel vlekkeloos ging. Toen gingen we toch maar over op het Engels. Dat is niet de eerste keer dat we dat meemaakten, vaak zeiden we iets in het Duits en kregen we antwoord in het Engels. Dat is duidelijk :P

Op de Friedrichstraße nog wat bij Lush geshopt en je ziet mijn Kiko aankopen. Een shoplog volgt nog!

Woensdag gingen we naar Hohenschönhausen, een Stasi-gevangenis. Het was wel even reizen (Berlijn is GROOT, gelukkig is het OV top geregeld), maar zeker de moeite waard. Ik vond het heel interessant en ook apart om te zien dat daar echt mensen hebben gezeten. In de avond aten we met z’n allen bij de Griek waar we ook nog een vriend van onze Duits docente hebben gesproken en we heerlijk hebben gegeten. Vervolgens gingen we naar het hostel maar eerst nog even langs de supermarkt: Nutella & Go! halen. In mei kochten we dit ook al in Berlijn dus we moesten het weer nemen. Ik at het ‘s avonds in bed op. Jummie! Ik nam ook twee doosjes voor mijn zusjes mee.

Boarding Pass.. Off to…. Eindhoven! In het vliegtuig heb ik vooral geslapen omdat ik zo moe was. De vlucht ging zo wel alleen maar sneller. Ofja, voor mijn gevoel heb ik uiteindelijk echt een kwartier in het vliegtuig gezeten, haha!

Vrijdag naar school, ik was zo moe en ik kon niet wachten totdat ik thuis was. Stiekem had ik ook een kater, maar daar zullen we het maar niet over hebben. Ik at toen ook nog van die muntjes met chocolade. Jeugdsentiment! Maar wel lekker. En vanaf nu doe ik gezond….

Zaterdag: tijd om te bloggen. Jeej!